Print screen Ministere RO FB, 2015

Administraţia centrală în social media [Analiză]

0 Flares 0 Flares ×

Dacă în articolul anterior am prezentat pe scurt vizibilitatea și activitatea de pe rețelele de socializare a miniștrilor, în cele ce urmează vom prezenta, conform acelorași criterii, paginilie oficiale de Facebook și Twitter ale ministerelor din cabinetul Cioloș. Timp de trei zile (jumătatea lunii decembrie) am urmărit cum și cât interacționează fiecare instituție în parte.

Dacă unele ministere erau active din anii 2012-2013, altele și-au creat paginile de curând – noiembrie/decembrie 2015. În evaluare am urmărit tipul de postări (conținut propriu sau redistribuiri), numărul de urmăritori, prezența imaginilor, aplicațiile oferite, prezența miniștrilor pe pagina instituțională, gradul de transparență și interacțiunea cu utilizatorii. Din cele 22 de ministere (inclusiv contul-umbrelă al Guvernului) 21 sunt prezente pe Facebook și 11 pe Twitter. Excepție face Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, care momentan nu este prezent pe nicio rețea.

Print screen Ministere RO FB, 2015*click pe poză pentru o vizualizare facilă

 

Print screen Ministere RO Twitter, 2015*click pe poză pentru o vizualizare facilă

Comparativ cu analiza de anul trecut se poate observa o creştere a interesului faţă de prezenţa online a instituţiilor publice. Dacă în 2014 erau 18 ministere din 25 prezente pe Facebook, în 2015 avem 21 din 22.

Pe Facebook, Ministerul Apărării Naţionale şi-a dublat numărul de fani în ultimul an, la fel şi Ministerul Afacerilor Interne. Ministerul Agriculturii a crescut de la 159 de fani (dec 2014) la aproape 14.000 (decembrie 2015!). Creşteri importante se pot observa şi la Ministerul Afacerilor Externe, Guvernul României, Ministerul Fondurilor Europene sau Ministerul Finanţelor Publice. Pe de altă parte, Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională crescut de la 2 fani la 457 de fani într-un an, o evoluţie surprinzătoare pentru o instituţie care coordonează principalele obiective ale Agendei Digitale a României. Am observat de asemenea că două instituţii au închis paginile de anul trecut şi au ales să redeschidă pagini noi – Ministerul Justiţiei (care avea aproape 4.000 de fani) sau Ministerul Educaţiei (care nu şi-a mai deschis pagina deocamdată). Sunt sceptică în ceea ce priveşte utilitatea unei astfel de acţiuni (închiderea unei pagini, redeschiderea uneia nouă), având în vedere resursele deja implicate în construirea celei vechi.

În ceea ce priveşte activitatea pe Twitter, se poate vedea o creştere a interesului şi aici, deşi mult mai mică – 11 dintre ministerele de astăzi sunt prezente pe această reţea faţă de 6 câte erau în 2014.

 

Guvernul României | Dacian Cioloș

  • Pagina de Facebook a Guvernului României (20 336 aprecieri) este cea mai activă dintre toate cele evaluate. Actualizările sunt regulate și informative. Pagina guvernului redistribuie postările ministerelor, anunță apariția noilor pagini de Facebook ale ministerelor, distribuie anunțuri de angajare în administrația publică, declarații de presă ale premierului sau ale miniștrilor și mesaje prietenoase cu  ocazia unor sărbători. Mesajele transmise sunt punctuale, se folosesc linkuri scurtate, ministerele și membrii guvernului sunt etichetați corespunzător, iar uneori se folosesc hashtaguri. Limbajul este unul oficial, ușor prietenos, iar utilizatorilor li se răspunde la comentarii atunci când este cazul. Interacțiunea cu cetățenii este apreciată prin mesaje de felicitare adresate utilizatorului cu like-ul numărul 20 000.  De remarcat este timeline-ul foarte vast care cuprinde prim-miniștrii din 1862 până în prezent. Pagina mai deține trei aplicații, dintre care numai una este funcțională: România e frumoasă!, prin care cetățenii pot trimite poze cu locuri  din România. Pagina Guvernului este singura care dispune de o notă care cuprinde Condițiile de utilizare.
  • Pe Twitter: activitatea @guv_ro (5 903 urmăritori) este sincronizată în cea mai mare parte cu cea de pe pagina de Facebook. Se folosesc linkuri scurtate și hashtaguri. Redistribuie tweeturile ministerelor, ale Comisiei Europene și ale altor agenții europene.

 

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice | Vasile Dîncu

  • Pagina Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (5 361 aprecieri) este activă din  anul 2013. Ministerul comunică viitoarele consultări publice, anunțuri privind termenele limită pentru depunerea de proiecte, imagini de la întâlnirile cu alți oficiali din țară și imagini din cadrul interviurilor televizate. Mai mult, pagina ministerului distribuie activitatea de pe pagina domnului Dîncu sau îl etichetează folosind hashtaguri relevante.
  • Twitter: @eDezvoltare (737 urmăritori) este prezent din 2012. În mare parte corelată cu pagina de pe Facebook, activitatea de pe Twitter promovează și articole informative privind evitarea accidentelor provocate de instalațiile electrice sau privind realizările recente din anumite zone ale țării. Pagina mai redistribuie tweeturile Parlamentului European sau ale comisarilor europeni.

 

Ministerul Afacerilor Externe | Lazăr Comănescu

  • Ministerul Afacerilor Externe utilizează un cont verificat de către Facebook pentru a comunica atenționări de călătorie, imagini de la reuniuni oficiale, prezența României la târguri internaționale, întâlniri sau aniversări ale relațiilor bilaterale. Într-un album intitulat sugestiv Marcarea Zilei Nationale a României în străinătate – 2015 se regăsesc imagini de la evenimentele organizate de misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti. Pe pagină există o secțiune care redirecționează către contul de Twitter sau către canalul de Youtube. Tot aici se găsesc detalii despre aplicația pentru mobil numită Călătorește în siguranță.
  • Twitter: @MAERomania (contul este, de asemenea verificat, 6 590 urmăritori) are o activitate similară cu cea de pe pagina de Facebook și redistribuie tweeturi ale Comisiei Europene și ale Serviciului European de Acțiune Externă.

 

Ministerul Afacerilor Interne | Petre Tobă

  • MAI administrează o pagină verificată de Facebook (21 182 aprecieri). Pe pagină rulează foarte puțin conținut propriu, însă sunt redistribuite postări ale structurilor aflate în subordine sau ale agențiilor naționale precum Poliția Română, Jandarmeria Română, I.G.S.U. sau Agenția Națională Antidrog. Imaginile sunt însoțite de o scurtă descriere care prezintă acțiunile structurilor M.A.I. sau poveștile oamenilor din spatele uniformei. Totodată, sunt distribuite imagini de la acțiuni caritabile întreprinse de către personalul din subordinea ministerului, de la simulări sau exerciții de serviciu sau chiar de la acțiuni realizate. Un album recent, Instantanee – Paradă 1 Decembrie, publică fotografii de la parada în cadrul căreia au defilat reprezentanții structurilor. Pagina de Facebook este folosită drept un mediu de diseminare a campaniilor de informare pe care le desfășoară sau pentru a distribui informații utile. Mai mult, pe pagină se regăsește un link care redirecționează către Ghidul de Informare pentru cetățeni în relația cu structurile Ministerului Afacerilor Interne. Prezența domnului ministru Tobă pe pagina de Facebook a M.A.I. este foarte redusă.
  • Twitter: @maigov (637 urmăritori, pagină oficială verificată) este o pagină destul de diferită față de cea de Facebook. Pe Twitter, activitatea domnului ministru este evidentă, chiar în detrimentul tweeturilor informative. Multe dintre tweeturi redirecționează către comunicate de presă.

 

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale | Achim Irimescu

  • Pagina oficială a ministerului (13 592 aprecieri) este folosită pentru a comunica situația proiectelor prin programele de dezvoltare rurală, scheme de ajutor aprobate de către Comisia Europeană, exemple de bune practici din presă (din păcate, fără menționarea sursei) și informații privind valorile nutriționale ale unor fructe (cu link care redirecționează către Ghidul Pomicol de pe pagina ministerului). Unele postări au greșeli de scriere care sunt corectate ulterior, la sugestia cititorilor sau care lasă impresia că sunt scrise în grabă.

 

Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri | Costin Borc

  • Pagina de Facebook (294 aprecieri) a ministerului este activă din septembrie 2015. Actualizările țin mai mult de transparență administrativă, astfel putem consulta lista companiilor din portofoliul la care ministerul este acționar sau schema companiilor care au primit ajutor de la stat. Sunt publicate și fotografii de la întâlniri oficiale, cele mai multe fiind din activitatea ministrului anterior Mihai Tudose.

 

Ministerul Apărării Naționale | Mihnea Motoc

  • Mesajele de pe pagina de Facebook (156 952 aprecieri) au un conținut general, motivațional sau empatic. Se folosesc des imaginile sau imaginile cu text încorporat. Nu lipsesc citatele din personalități istorice și din cântece patriotice. Mai sunt prezentate fotografii de la diverse aniversări sau acțiuni sociale precum Învățător pentru o oră. Nu există menționări privind activitatea domnului ministru.
  • Pe Twitter, @MApNRomania (701 urmăritori) nu este la fel de activă. Actualizările sunt selectate de pe Facebook.

 

Ministerul Culturii | Vlad Alexandrescu

  • Pagina de Facebook a Ministerului Culturii (4 619 aprecieri) este activă cuprinzând: imagini și note informative de la târgurile de carte unde România  a fost prezentă, redirecționări către comunicatele de presă, redistribuiri ale unor știri din presă sau de pe bloguri care au scris despre activitatea ministerului. Sunt redistribuite foarte des postările de pa pagina oficială a domnului ministru Alexandrescu. Acestea se referă la rezultatele obținute în calitatea de ministru sau anunță poziții de internship deschise în cadrul ministerului. Tot pe pagină există secțiunea Aplicații care cuprinde două butoane: Twitter și Calendar. Din păcate niciunul nu este funcțional.
  • Pagina de Twitter a ministerului, @cultura_ro (110 urmăritori), are o activitate asemănătoare cu cea de pe Facebook. Lipsesc însă imaginile care de obicei însoțesc textul.

 

Ministerul Energiei | Victor Grigorescu

  • Ministerul Energiei este prezent pe Facebook din noiembrie 2015 (283 aprecieri). Activitatea cuprinde declarații ale ministrului, programul oficial al ministrului, apariții ale domnului ministru în presă, rezumate ale întâlnirilor oficiale și ale întâlnirilor de lucru. Într-una dintre actualizări, ministerul anunță că pe site-ul instituției a fost introdus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern, însă nu există niciun link care să redirecționeze către site. Pe de altă parte, se poate remarca o deschidere către comunicare și transparență, după cum o arată o altă postare prin care se anunță publicarea unor informații de interes public. Mai mult, mesajele și comentariile utilizatorilor primesc  răspunsuri.
  • Contul de Twitter al ministerului, @MEnergiei (7 urmăritori), este sincronizat cu cel de Facebook, linkurile redirecționând către postările de pe Facebook. În schimb, actualizărilor de pe Twitter le lipsesc imaginile.

 

Ministerul Finanţelor Publice | Anca Dana Dragu

  • Pagina de Facebook a Ministerului Finanțelor Publice (3 342 aprecieri) distribuie informații care țin de transparența decizională, imagini și link cu redirecționare către texte de pe site care rezumă întâlnirile oficiale ale doamnei ministru, lămuriri adresate presei privind declarațiile și programul pentru ziua în curs al doamnei ministru. Există foarte multe note informative cu cifre și statistici care menționează tangențial sursa, dar care nu includ link către sursa principală. Cu ocazia sărbătorilor, au fost publicate imagini cu un grup de copii care au colindat instituția și imagini din cadrul expoziției de pictură organizată cu acest prilej.

 

Ministerul Justiției | Raluca Alexandra Prună

  • Activitatea pe Facebook a Ministerului Justiției (273 aprecieri) a început în luna decembrie a acestui an. Pa pagină se regăsesc imagini cu doamna ministru Prună din cadrul unor conferințe de presă sau din cadrul întâlnirilor oficiale. Se mai pot găsi mesaje de felicitări cu prilejul diverselor sărbători religioase, naționale sau internaționale. Majoritatea postărilor folosesc hashtaguri relevante. O singură actualizare este scrisă bilingv (română și engleză), aceasta având ca mesaj principal anticorupția.

 

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor | Cristiana Pașca Palmer

  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor este prezent pe Facebook (336 aprecieri) din noiembrie 2015. Actualizările de pe perete cuprind articole de presă care conțin declarațiile doamnei ministru, articole din presa internațională sau națională, anunțuri privind numirile noilor consilieri și imagini de la conferințe. Pe pagina ministerului sunt redistribuite postările de pe pagina oficială a doamnei Palmer care cuprind imagini și text de la întâlniri și conferințe internaționale, în special de la COP21.
  • Pe Twitter, @M_Mediu a încetat să mai actualizeze pagina din martie 2014.

 

Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale | Claudia-Ana Costea

  • Contul de Facebook al ministerului (4 789 aprecieri) nu este foarte activ, ultima actualizare fiind din 16 octombrie 2015. Până la acea dată există activitate care reflectă atât acțiunile întreprinse de fosta doamnă ministru, Rovana Plumb, cât și a agențiilor aflate în subordine.
  • Pe Twitter, ultima actualizare a @MinisterulM (44 urmăritori) este din mai 2015.

 

Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională | Marius-Raul Bostan

  • Pagina de Facebook a ministerului (457 aprecieri) este activă din noiembrie 2015, odată cu investirea domnului Marius Bostan. Cele mai multe actualizări fac referire la activitatea domnului ministru: întâlnirile de lucru și principalele teme dezbătute, declarații ale ministrului la Bruxelles (fie prin citare, fie prin reproducere) sau rezumate ale întâlnirilor cu înalți oficiali. Pagina ministerului a distribuit un video realizat de TelecomTV Romania care prezintă prioritățile noului ministru. Responsabilii cu administrarea contului interacționează cu urmăritorii paginii, răspunzând comentariilor și oferind like-uri.

 

Ministerul Tineretului și Sportului | Elisabeta Lipă

  • Ministerul Tineretului și Sportului are o pagină de Facebook (7 157 aprecieri) pentru a-și marca prezența în mediul online. Multe dintre actualizări sunt mesaje de felicitări adresate sportivilor, știri despre întâlnirea doamnei ministru Elisabeta Lipă cu o parte din reprezentanții mass-mediei, imagini de la întâlniri oficiale și capturi de ecran ale comunicatelor de presă sau ale informărilor, care sunt greu de citit.

 

Ministerul Transporturilor | Dan Marian Costescu

 

  • Activitatea Ministerului Transporturilor pe pagina de Facebook (1 325 aprecieri) cuprinde notificări privind evoluția unor situații neprevăzute pe șantiere sau drumuri (Metroul București și Valea Oltului), redistribuie mersul trenurilor de pe pagina CFR, imagini de la vizitele de lucru ale ministrului, imagini video cu prezentări de proiecte realizate și imagini video de la dezbateri publice, dar care nu sunt însoțite de un text explicativ. Ministerul Transporturilor a mai făcut un pas în ceea ce privește comunicarea instituțonală. Astfel, pe pagina de Facebook se găsește un formular prin Google Forms care se numește contra-intuitiv E-petitie prin FB  și care își propune să faciliteze trimiterea unei petiții. Mai mult, Ministerul Transporturilor pune la dispoziție Formularul e-cerere52 – o modalitate de transmitere a solicitărilor. Formularul este găzduit de site-ul oficial al ministerului și este simplu de completat, permițând chiar atașarea unor fișiere. În schimb, cei care doresc să transmită formularul astfel, vor primi, indiferent dacă își doresc sau nu, buletinul informativ elaborat de Ministerul Transporturilor. O altă formă de comunicare prin care cei din minister și-au propus să asculte părerile cetățenilor este forumul.

 

  • Pagina de Twitter, @MT_GOV_RO (128 urmăritori), este sincronizată cu cea de Facebook.

 

Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic | Victoria-Violeta Alexandru

  • Comunicarea pe Facebook  (2 687 aprecieri) a Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic este aparte. Doamna ministru Alexandru a folosit acest canal pentru a comunica chiar înainte de înființarea și recunoașterea oficială a ministerului. Astfel, pe pagina ministerului, cetățenii au fost invitați să trimită sugestii privind modul în care noul minister va arăta. Sugestiile au fost așteptate atât pe Facebook, cât și pe o adresă de email instituțională. Următoarele actualizări folosesc un ton de adresare deschis, iar multe dintre ele sunt formulate precum un răspuns apărut în urma unor solicitări. Spre exemplu, cetățenii au sesizat absența de pe site-ul guvernului a agendei unei ședințe, iar reprezentanții ministerului au rezolvat această problemă, după care au anunțat acest lucru pe Facebook. Alte actualizări cuprind: imagini de la dezbaterile la care doamna ministru a participat, mulțumiri și chiar feedback privind contribuția cetățenilor pe diverse probleme aflate în curs de dezbatere, invitații la dezbateri publice care urmează a avea loc, anunțuri privind transmisiunile în direct ale dezbaterilor, update sistematic al statusului privind activitățile în desfășurare și chiar rapoarte de cercetare realizate de un ONG privind consultarea publică. Ziua de 1 decembrie a fost marcată adecvat activității ministerului prin crearea unui eveniment care a fost promovat pe Facebook cu mesajul „De 1 Decembrie 2015, usile Guvernului s-au deschis pentru a aduce Guvernul cat mai aproape de cei pentru care lucreaza.

 

Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul | Ciprian Bucur

  • Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul este prezent pe Facebook (750 aprecieri) din decembrie 2015. Activitatea online a departamentului cuprinde redistribuiri ale știrilor din agențiile de presă, care privesc prezența prim-ministrului în Parlament, redistribuiri ale postărilor de pe contul oficial al domnului Cioloș, imagini cu ministrul delegat pentru Relatia cu Parlamentul, Ciprian Bucur, la ședința comisiilor juridice din Parlament și imagini de la dezbaterile din Parlament privind bugetul.

 

Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni | Dan Stoenescu

  • Pe pagina de Facebook (4 648 aprecieri) a departamentului se regăsesc: anunțuri pentru cursuri de vioară adresate comunităților românești, imagini de la târguri de carte la care ministrul delegat a luat parte, mesaje ale domnului Stoenescu cu prilejul diverselor aniversări, apariții ale acestuia în presă și un video informativ realizat de MAE, privind  procedurile de vot pentru cetățenii români cu domiciliu sau reședința în străinătate. Pagina departamentului redistribuie postări de pe pagina oficială a domnului Stoenescu. Acestea sunt, de obicei, mesaje de urare cu prilejul unor sărbători, rezumate ale întrevederilor sau ale participărilor la evenimente culturale și luări de poziție privind evenimente nefericite în care au fost implicați cetățeni români din diaspora.

 

Ministerul Fondurilor Europene | Aura Carmen Răducu

  • Deși activă din 2013, pe pagina de Facebook (10 111 aprecieri) a ministerului, ultima actualizare a avut loc în iulie 2015.
  • Aceeași situație se regăsește și pe pagina de Twitter @mfe_romania (625 urmăritori). Mai mult, la secțiunea Despre este menționat fostul ministru Eugen Orlando Teodorovici.

 

Ministerul Sănătății | Patriciu-Andrei Achimaş-Cadariu

  • Ministerul Sănătății se află pe Facebook (266 aprecieri) din noiembrie 2015. Cele mai multe actualizări fac referire la starea pacienților răniți în incendiul de la clubul Colectiv. Domnul ministru apare într-o singură postare, în imagini, alături de Premierul Marii Britanii, David Cameron, în momentul depunerii unei coroane de flori la locul tragediei. Printre aceste actualizări, se regăsește și un video de promovare a campaniei de vaccinare anti-gripală, care menționează ce categorii de persoane pot beneficia de acest serviciu în mod gratuit.

 

Una peste alta, salutăm prezența online activă a ministerelor și ne bucurăm să vedem cum paginile cresc atât în materie de conținut, cât și în ceea ce privește numărul de membri ai comunităților. În urma vizitării celor 31 de conturi de Facebook și Twitter, remarcăm cum o strategie de comunicare se conturează. Remarcăm de asemenea activitatea punctuală a unor instituţii precum Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Dezvoltării Regionale, precum şi pe cel al Guvernului României, de a încerca să se apropie de cetăţeni şi de celelalte publicuri prin intermediul reţelelor sociale. Deși este loc de mai bine, considerăm că un important pas către deschidere și dialog a fost făcut. Social media este o resursă importantă care, folosită corespunzător, poate aduce beneficii instituției care alege să comunice utilizând astfel de mijloace.

Articol scris de Ștefania Neagoe, intern în cadrul Institute for Digital Government. Ștefania este absolventă de Relații Internaționale și Studii Europene și, în prezent, este masterandă la Facultatea de Filosofie – UB.  În paralel este implicată în activism civic și este preocupată de abordări up-to-date ale comunicării dintre instituții și cetățeni.

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

2 thoughts on “Administraţia centrală în social media [Analiză]”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *