photo 4

Radu Puchiu, Cancelaria Primului Ministru: Administratia publica nu este obisnuita sa comunice online dar lucram pentru a schimba acest lucru

49 Flares 49 Flares ×

Incepem anul in forta cu un interviu interesant oferit de domnul Radu Puchiu, coordonatorul Departamentului pentru Servicii Online si Design din cadrul Guvernului Romaniei. De la nivelul Palatului Victoria, echipa sa are ca principala misiune digitalizarea administratiei publice.

Ce inseamna comunicarea digitala pentru institutiile publice din Romania? Considerati ca este nevoie de comunicare online in sectorul public?

Sincer, nu cred sa existe la nivel national institutii publice care sa comunice online in mod constant. Inca suntem la un nivel de inceput, suntem in punctul in care informam, punem informatii pe website. Cred insa ca acest lucru trebuie sa se schimbe. Si este vorba despre mai mult decat o schimbare de forma, este nevoie de o schimbare de cultura. Stim ca in general in sectorul public de zona de prezenta web si comunicare se ocupa departamentul de IT, nu neaparat departamentele de comunicare. Dar acolo unde departamentele de comunicare se ocupa si sunt oameni tineri, avansul se vede – la domnul Pricopie (Ministerul Educatiei Nationale), la domnul Teodorovici (Ministerul Fondurilor Europene). E un drum lung, dar pana la urma o sa se intample. Schimbarea de cultura va veni probabil din intelegerea audientei online – cine este clientul nostru – si de asemenea din faptul ca este un canal de comunicare usor de accesat de o parte si de alta. Pentru moment nu pot spune ca a intrat intr-o obisnuinta a administratiei sa comunice online.

Este nevoie de schimbarea culturii dialogului in comunicarea cu si dinspre administratia publica

In opinia dumneavoastra, in ce masura este recunoscuta importanta comunicarii online la nivel institutional de catre liderii din autoritatile centrale, locale sau cele subordonate?

Cred ca rolul comunicarii online in mediul institutional romanesc este recunoscut la nivel de leadership pentru ca in general ministrii actuali sunt tineri si au venit cu o componenta importanta de comunicare online din campanii, cei mai multi au site-uri web; nu stiu cati le mai intretin la finalul campaniei dar aici este o alta discutie. Exista cu siguranta sprijin din partea liderilor institutionali. Comunicarea institutionala are si ea specificul ei, gradul ei de rigiditate, nu poti sa comunici foarte liber fiind parte a unei institutii – impactul este mult mai mare in media si in general catre public, fiecare cuvant trebuie cantarit foarte bine si din acest motiv se poate ca institutiile sa fie obisnuite cu o comunicare clasica catre media, prin comunicate de presa. Nu cred ca stim sa adaptam foarte bine comunicarea pentru un canal care este mult diferit fata ce celelalte, traditionale. A comunica pe Facebook sau pe Twitter este altceva decat a trimite un comunicat de presa. Cu toate astea, nu tot timpul poti sa comunici ceva oficial printr-un canal care nu este atat de oficial, fara riscul ca acele informatii sa fie interpretate.

In plus, mai este vorba si de o schimbare de cultura la nivelul audientei, pentru ca ma uit pe pagina de Facebook a Guvernului si, cu cateva exceptii notabile, e folosit drept un canal de a comenta negativ la adresa guvernului sau de a folosi un anumit tip de limbaj care nu ofera posibilitatea crearii unui dialog real. Deci cred ca aceasta cultura a dialogului trebuie sa se schimbe atat de o parte cat si de alta.

Care este rolul Departamentului pentru Servicii Online si Design din cadrul Guvernului si care sunt obiectivele dumneavoastra in cadrul acestuia? Din cine este format acest departament?

Coordonez departamentul de la infiintarea sa in februarie si suntem o echipa de 13 persoane – 6 colegi se ocupa strict de zona de online iar pe date deschise/transparenta lucreaza 3 persoane. Lor li se adauga Cristian Botan (managerul posturi.gov.ro)si Andrei Nicoara (managerul data.gov.ro) care sunt consilierii mei.

Practic, ne-am infiintat in februarie 2013 odata cu infiintarea Cancelariei [Primului Ministru]. Au urmat:

  • Organizarea primului Hackaton in februarie.
  • In martie am lansat buget.gov.ro si a fost prima oara cand un exercitu de acest tip a fost lansat, cu bugetul de stat publicat online si in format deschis. Platforma a fost promovata de asemenea si pe openspending.org.
  • De asemenea, in martie si aprilie au fost reluate toate intalnirile pe Open Government Partnership cu societatea civila, cu reprezentantii ministerelor, practic am deblocat tot acest mecanism.
  • In luna mai am finalizat proiectele incepute la Hackaton.
  • In iunie am participat la conferinta GeoData (FOSS4G CEE 2013). Acesta a fost un moment important pentru ca ne-am intalnit si cu cei de la Secretariatul OGP, dar si cu cei de la Open Knowledge Foundation care detin platformele Open Spending si CKAN – platforma folosita si la portalul de date.
  • In iulie am lansat programul de internship in Guvern, un exercitiu nu neaparat online, dar care s-a bucurat de succes.
  • In luna august am finalizat noul site al guvernului, gov.ro, lansat in beta la sfarsitul lunii noiembrie
  • In septembrie am lansat site-ul posturi.gov.ro, un portal care reuneste toate ofertele de posturi din sectorul public. Acesta este cel mai de succes proiect pana in momentul acesta din punct de vedere al vizitelor si vizibilitatii, semn ca exista o necesitate la care trebuia sa raspundem.
  • In octombrie am participat la Summit-ul OGP de la Londra.
  • In noiembrie am lansat portalul de date deschise date.gov.ro
  • In luna decembrie am finalizat in cea mai mare parte site-ul de transparenta, transparenta.gov.ro, un proiect important care consta in strangerea de informatii pe care trebuie sa le publicam in mod obligatoriu – cele legate de legile transparentei – si sa le publicam pe un site centralizat la care sa aiba acces toata lumea.

Unul dintre cele mai importante momente ale anului 2013 a fost lansarea portalului de date deschise

hackathon1

poza grup internship

Dupa mine, unul dintre cele mai importante momente ale anului a fost lansarea portalului de date deschise – data.gov.ro. E practic incununarea eforturilor depuse pe zona de transparenta in 2013. El ne-a adus, datorita contributiei institutiilor care au publicat datele, o crestere in Open Data Index de aproape 30 de pozitii, Romania fiind acum intre primele 15 tari din lume. In plus, pe portalul de date dezvoltam un sistem de rating atat asupra cantitatii de informatii publicate si a autorilor, cat si legat de actualitatea informatiilor postate. Acest sistem ofera publicului posibilitatea de a comenta si sesiza daca exista date neactualizate pe platformele administratiei. Acest lucru cred ca va fi de impact pentru public.

Pentru anul 2014 ne axam, ca si pana acum, pe trei directii: spre administratia publica, spre sprijinirea factorilor de decizie cu ajutorul datelor si platformelor pe care le vom construi si, bineinteles, poate cea mai importanta directie, spre public – prin cresterea transparentei si interactiunii si schimbului de cat mai bun de informatii cu acesta.

Sub primul obiectiv, cel administrativ, ne propunem implementarea domeniului gov.ro, proiect care implica reunirea website-urilor tuturor institutiile guvernamentale sub acest domeniu. In plus vom oferi un ghid de prezenta web care sa vina atat in sprijinul administratiei, cat si al utilizatorilor online care interactioneaza cu acesta.

Pentru cel de-al doilea obiectiv, cel legat de sprijinirea Guvernului ca punct de decizie, lucram pe doua proiecte mari. Primul dintre acestea este o initiativa de business intelligence, proiect pe care vrem sa il finalizam prin fonduri europene si care va presupune un efort destul de mare. Al doilea obiectiv se refera la proiectul de transformare a sedintelor guvernului si a intregului proces legislativ al Guvernului in format electronic.

In plus, pe partea de transparenta, avem angajamentele ce tin de Open Government Partnership. Anul 2014 vine si cu un mecanism de raportare din partea OGP, deci practic vom fi monitorizati si vom fi evaluati in progresul nostru, ceea ce este un lucru important. Stam bine la acest subiect, dar sper sa fim si mai bine, mai avem de lucru prin unele zone.

Open Government Partership Summit, London, 2013

E o activitate impresionanta si cu rezultate appreciate in afara tarii, mi-ar placea sa aud mai multe despre ele, sa fie mai bine cunoscute..

Da, cred ca si noi trebuie sa ne propunem sa comunicam mai bine. Din pacate, ne-am concentrat mai mult pe chestiunile interne, tehnice, si am neglijat componenta de comunicare. In 2014 sper sa imbunatatim acest lucru.

Posturi.gov.ro a fost nominalizat in cadrul Summit-ului Open Government Partnership de la Londra drept unul dintre proiectele de succes realizate la nivel international in vederea transparentizarii activitatii Guvernului, mai precis combaterea coruptiei si a lipsei de transparenta in procesul de recrutare pentru sectorul public. Ce ne puteti spune despre aceasta nominalizare si despre participarea la Summit?

Da, a fost un moment foarte vizibil, Romania a participat alaturi de reprezentanti ai peste 61 de state din Parteneriatul pentru Guvernare. Au fost peste 2.000 de participanti iar proiectul lui Cristian Botan [posturi.gov.ro] a fost selectat printre alte 7 din foarte multe nominalizari din intreaga lume pentru premiul ”Bright Spots” din cadrul Summit-ului anual al Parteneriatului pentru Date Deschise (Open Government Partnership), care a avut loc la Londra in perioada 31 octombrie – 1 noiembrie. Faptul ca Romania a ajuns pe lista scurta inseamna foarte mult pentru tara noastra si pentru progresul pe care l-am facut in 2013 in domeniul deschiderii datelor. Castigatorul competitiei a fost ales pe baza voturilor si noua ne-au lipsit cateva voturi ca sa si castigam, dar eu zic ca a fost un exemplu foarte bun pentru ceea ce ne-am propus in zona aceasta si ma bucur ca a fost apreciat ca atare in cadrul summit-ului.

Nu ascund faptul ca la momentul prezentarii lui Cristian in sala erau prezenti Ministrul de Externe britanic William Hague, deci a fost un moment cu vizibilitate foarte buna si prezenta in sala foarte numeroasa. Videoconferinta cu Secretarul de stat american John Kerry a avut loc chiar imediat dupa interventia pe scena a Romaniei, deci a fost un moment foarte bun pentru noi si m-au bucurat aprecierile pe care le-am primit din sala.

Exista un interes din ce in ce mai mare din partea Romaniei de a face progrese in sensul deschiderii datelor, cresterii transparentei in sector public prin intermediul mediului online.

Cristian Botan's participation at the Open Government Partnership Summit in London

Tot in 2013 Romania a gazduit primul targ de inovatie prin tehnologie pentru dezvoltarea comunitatilor Future Communities – Open Innovation Fair 2013. La deschidere a participat si Vicepresedintele Comisiei Europene si comisar pentru Agenda Digitala, Neelie Kroes. Devine Romania, la nivel institutional, mai atenta la modul in care internetul poate dezvolta comunitati, creste spiritul civic si imbunatati viata cetatenilor?

Targul de Inovatie a fost un alt moment important pentru Romania. Participarea la nivel inalt, ministrii implicati, prezenta Vicepreședintelui Comisiei Europene și Comisar pentru Agenda Digitala, Neelie Kroes, alaturi de Comisarul European pentru Agricultura, Dacian Cioloș au  fost lucruri foarte importante. Totodata, evenimentul a demonstrat la nivel practic, concret, modul in care tehnologia poate sa ajute comunitatile locale sa se dezvolte. Proiectul Biblionet este deja cunoscut si este un alt exemplu de succes al Romaniei din punctul de vedere al implementarii. Cred ca toate evenimentele de acest gen arata ca exista un interes din ce in ce mai mare din partea Romaniei de a face progrese in sensul deschiderii datelor, cresterii transparentei in sector public prin intermediul mediului online. De aici, de la Guvern, eu am perceput toate aceste initiative ca un interes din ce in ce mai mare pentru subiectul datelor, pentru subiectul folosirii mediului online, pentru subiectul comunicarii mai deschise cu si pentru societatea civila. Romania se bucura de o comunitate mare activa in mediul online si de aceea comunicarea in aceasta zona trebuie sa se dezvolte si ea.

Pentru ca am vorbit despre institutiile principale ale Romaniei ca fiind implicate in cresterea transparentei prin open government, aveti in vedere si pregatirea resurselor umane, angajatilor din institutii centrale si locale, in ceea ce priveste comunicarea online?

In raportul pe care il trimitem regulat la OGP, mentionam trei zone pe care noi le-am identificat drept foarte importante. Resursa umana este una dintre ele. Resursa umana din administratia publica nu doar ca nu este pregatita suficient, dar nu este nici pregatita uniform pentru comunicarea online. Sunt zone care sunt foarte pregatite pentru a deschide datele, pentru a comunica online, dar altele nu. Am fost invitati sa participam la un proiect cu Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior – au dezvoltat un program de pregatire in social media iar noi am ajutat prin a trimite angajati; am inteles ca a fost o participare numeroasa. E un punct de plecare si ne propunem sa facem si mai multe.

Ne propunem pe zona de open data sa avem seminarii impreuna cu societatea civila pentru a explica obiectivele noastre pentru perioada urmatoare, de aceea cred ca este un efort continuu. E mult de lucru pentru ca e nevoie de un dialog bun intre cele doua parti. De multe ori noi spunem: “Societatea civila nu intelege Guvernul”. Acest fapt este adevarat dar nici invers raportul nu cred ca sta mai bine. E nevoie de training, deci, dupa cum spuneam, este una dintre componentele critice. O vom aborda clar, in tot ceea ce avem in vedere pentru anul acesta.

Considerati ca proiecte precum platforma de comunicare digitaldiplomacy.ro pot contribui la dezvoltarea comunicarii online generata in sectorul public din Romania?

Vorbeam de partea de training – DigitalDiplomacy.ro e un bun exemplu. Noi am incurajat ca cei din administratie sa urmareasca continutul. E un efort pe care trebuie sa il facem cu totii. Cred ca lucrurile se vor schimba in zona aceasta si ajutorul vostru si al celorlalti este important.

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

7 thoughts on “Radu Puchiu, Cancelaria Primului Ministru: Administratia publica nu este obisnuita sa comunice online dar lucram pentru a schimba acest lucru”

  1. Pingback: Premiile OGP 2014
  2. Pingback: OGP Awards 2014

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *