IMG_2127

Ambasadorul britanic in Romania: Pentru mine, social media a fost un experiment de succes

63 Flares 63 Flares ×

Continuam seria interviurilor cu un nou invitat special: Excelenta Sa domnul Martin Harris, Ambasador britanic in Romania din anul 2010. Domnul Harris este un utilizator activ al canalelor de comunicare online iar institutia pe care o conduce se numara printre cele mai active ambasade britanice din Europa in ceea ce priveste incorporarea media sociale in strategia institutionala de comunicare. De unde a pornit totul, cum au reusit aceste performante si ce anume il determina pe domnul Harris sa foloseasca social media in munca sa, aflam chiar acum de la dansul.

Domnule ambasador, aveti un cont de Twitter si un blog pe care le folositi des, ambasada pe care o conduceti are o prezenta puternica in social media. De ce ati decis sa folositi media digitale si care a fost impactul pentru dumneavoastra ca ambasador?

In oricare din cazuri am inceput sa folosesc aceste canale ca un experiment. Imi place sa incerc lucruri noi in mod constant si discut mereu cu echipa mea de comunicare  legat de acest aspect. Sunt dispus sa incerc orice, macar si pentru o perioada scurta de timp. Am inceput initial cu blogul si am descoperit cu placere ca se bucura de succes, o multime de oameni sunt interesati de continut si diferitele  organizatii de presa din Romania preiau constant postarile mele. Presupun ca la mijloc este si un element de inedit, cand am inceput nu erau multi diplomati care foloseau blogul drept canal de comunicare. Dar eu cred ca este un instrument foarte eficient, o cale de a promova mesajele dar si de a le personaliza. Cred ca un blog este mai interesant decat un simplu comunicat de presa .

Am inceput sa folosesc si Twitter din doua motive: unul dintre ele a fost faptul ca ambasada deja avea o pagina de Facebook de succes si vroiam sa  construiesc  si eu pe marginea activitatii institutionale de pe retelele sociale. Am decis sa pastram separat contul de Facebook si sa alegem o cale mai personala de comunicare pentru mine – un cont de Twitter. Al doilea motiv a fost pentru ca imi era destul de greu sa gasesc timp sa actualizez in mod regulat blogul. Sub nicio forma nu cred ca blogul nu este important, cred ca este foarte util sa intretinem o relatie stransa de comunicare intre blog, Facebook si Twitter pentru ca mesajele sa ajunga la publicurile noastre tinta. Dar avantajul contului de Twitter este ca il pot actualiza din masina, intre intalnirile pe care le am zilnic astfel ca este o modalitate mult mai usoara de a mentine oamenii la curent cu ceea ce fac, dar si de a reactiona prompt la realitatile din Romania sau din Marea Britanie, daca este nevoie.

Deci, folositi social media si pentru a va informa, nu numai pentru a comunica?

Bineinteles, iar acesta este unul dintre cele mai valoroase lucruri legate de Twitter, mai ales in ceea ce priveste relatiile internationale. Cred ca toata aceasta aventura in social media a inceput in SUA, unde comunitatea de specialisti in politica externa este foarte activa pe Twitter (majoritatea institutiilor,  ambasadorilor si celorlalti specialisti interactioneaza mult pe Twitter). De acolo, conversatia s-a mutat si la Londra si Bruxelles, iar acum mare parte din comunitatea europeana este activa pe Twitter. Astfel ca, din postura de ambasador, este nevoie sa urmaresti persoane precum Ministrul de Externe britanic William Hague, Ministrul de Externe polonez Radosław Sikorski sau cel suedez Carl Bildt, precum si pe presedintele Consiliului European Herman van Rompuy – toti acestia sunt foarte activi pe Twitter. Asa ca da, folosesc des Twitter pentru a fi la curent cu cele mai recente analize si conversatii din zona politicii externe la nivel international.

Anul trecut ati participat la TedEx Bucharest si ati inserat contul dumneavoastra de Twitter in discurs. Cum v-a venit ideea si care a fost reactia celor din jur?

Am pornit de la ideea ca TedEx, ca si eveniment, este foarte conectat in social media si am vrut ca prezentarea mea sa nu fie restrictonata numai celor din sala. Astfel ca in loc sa folosesc o prezentare in Powerpoint, am ales sa imi structurez discursul in zece tweet-uri pe care le-am proiectat pe ecranul din spatele meu, in timpul prezentarii. A fost, din nou, un experiment care a functionat foarte bine. Ce m-a surprins a fost faptul ca am inceput sa primesc aproape instant mesaje din partea celor din sala care interactionau “in direct” cu mine. Si de asemenea, m-am bucurat ca mesajul meu a atins o audienta mult mai extinsa fata de cea din sala. Asa ca a fost un exemplu bun de cum putem sa generam reactii immediate, dar si cum sa amplificam un mesaj.

Cand vorbim despre social media, in general discutia se concentreaza in zona “pericolelor” la care diplomatii ar fi expusi – situatii neplacute, critici sau altele asemenea. V-ati confruntat cu astfel de probleme?

Rareori; sincer nu cred ca am avut multe astfel de situatii. In mod inevitabil, cateodata primesc comentarii sau replici mai  contondente din partea unor utilizatori “extremisti”, dar de obicei nu raspund la acestea. In general insa incerc sa reactionez la cat mai multe dintre comentariile si mesajele pe care le primesc pe Twitter. Cred ca acest tip de interactiune este unul dintre cele mai valoroase motive pentru care folosesc Twitter si apreciez conversatiile care se formeaza.

Dar evenimente pozitive pe care le-ati trait in social media?

Pot sa va detaliez despre mai multe astfel de exemple: unul dintre ele se refera la o intalnire cu bloggeri si persoane active in social media pe care le-am intalnit in timpul uneia dintre calatoriile mele prin tara. La Sibiu am organizat o astfel de intalnire si am avut ocazia sa cunosc o comunitate foarte interesanta . Imi place sa am astfel de experiente pentru ca le adaug impresiilor pe care le primesc de la intalnirile cu  reprezentanti din zona de business sau din alte domenii cu care interactionez  in mod frecvent  ca parte a muncii mele de ambasador.  Multumesc bloggerilor din Sibiu si Medias pentru aceasta experienta.

Un alt exemplu pe care vi-l pot da este ca social media ma ajuta sa am acces la audiente la care altfel nu as putea ajunge. De exemplu, tinerii romani care studiaza in Marea Britanie. Sunt destul de multi care ma urmaresc pe Twitter si atunci cand au o intrebare sau o problema intra in dialog direct cu mine. Am avut multe astfel de discutii si le-am considerat valoroase si imbucuratoare. De asemenea, mi se foarte interesant acest gen de interactiune cu oameni care sunt direct afectati de relatia bilaterala.

Cred ca este important, pentru a sustine politicile in numele carora lucram, sa avem o strategie de comunicare pe baza careia sa lucram. Social media ajuta la extinderea paletei de instrumente de comunicare pe care le putem folosi in meseria noastra.

Credeti astfel ca media digitale pot complementa componenta de “policy” a muncii dumneavoastra?

Cu siguranta. Nu consider ca social media este ceva diferit fata de munca obisnuita de comunicare pe care orice ambasada ar trebui sa o faca. Este doar un nou instrument, iar cand avem nevoie sa exprimam niste pozitii, trebuie, ca si oficiali, sa alegem  cea mai potrivita abordare  – fie ca este o declaratie de presa, un interviu, un discurs, un tweet sau o postare pe Facebook. Sau toate. De aceea cred ca este important, pentru a sustine politicile in numele carora lucram, sa avem o strategie de comunicare pe baza careia sa lucram. Social media ajuta la extinderea paletei de instrumente de comunicare pe care le putem folosi in meseria noastra.

Ce parere aveti despre piata digitala din Romania? Puteti face o comparatie cu altele din Uniunea Europeana?

Unul dintre lucrurile pe care le-am observat este faptul ca internetul merge foarte bine in Romania, mult mai rapid decat in Marea Britanie. De fapt, unul dintre lucrurile pe care le apreciez si pe care le regret ori de cate ori ma aflu in UK este faptul ca internetul din Romania este mult mai bun. Cred ca Romania are multe avantaje in ceea ce priveste piata unica digitala datorita infrastructurii IT foarte bine puse la punct – exista 60.000 de ingineri IT, industria s-a dezvoltat incredibil de repede in ultimii 3-5 ani. Romania construieste website-uri pentru bancile din City of London, pentru cluburile de fotbal din Premier League, este “fabrica de website-uri” a Europei, practic  contribuie activ la cladirea Pietei Unice Digitale Europene.

Pe 25 martie vom organiza la Bucuresti un eveniment Mediafax Talks un eveniment dedicat pietei unice digitale europene. O sa discutam si sa schimbam idei legate de aceste aspecte, sa aratam ce fac companiile britanice active pe piata IT din Romania, sa vorbim despre securitatea cibernetica, despre aspectele economice si politice ale pietei unice digitale. Din pacate, in acest moment, doar o mica parte din comertul online traverseaza granitele din cadrul Uniunii Europene,  de exemplu din cauza faptului ca anumite carti de credit nu sunt acceptate in anumite tari. Dar nu ar trebuie existe astfel de motive. Daca avem nevoie sa facem cumparaturi din Olanda, Danemarca sau Marea Britaniear trebui ca piata unica sa ofere aceasta facilitate. De asemenea, ar trebui sa existe posibilitatea ca orice companie sa-si poata vinde produsele in Romania.

Cred ca putem face mai multe in aceasta privinta si sprijinim Romania in acest efort.

Unul dintre lucrurile pe care le-am observat este faptul ca internetul merge foarte bine in Romania, mult mai rapid decat in Marea Britanie

Pe cine urmariti pe Twitter?

Urmaresc bloggeri, agentii de presa, politicieni. Cred ca mai multi politicieni romani ar trebui sa urmeze exemplu domnului Valeriu Zgonea si sa considere contul de Twitter ca parte a muncii sale. Urmaresc si alti diplomati, colegi de-ai mei de exemplu iar acest lucru se dovedeste a fi  foarte util. Pana acum cativa ani, ar fi fost imposibil sa stiu ce face colega mea, ambasador in Noua Zeelanda, dar acum, datorita Twitter, pot fi la curent cu activitatile sale si pot invata din ele.

Pentru ca ati mentionat elementul “educational” al social media – este Ministerul de Externe britanic interesat in a “invata” angajatii sai cum sa foloseasca media digitale de succes?

Cu siguranta. Si face acest lucru incurajand oameni ca mine, care deja folosesc aceste canale, sa vorbeasca despre experientele lor si cu alti colegi, sa impartaseasca din cunostinte. Ma bucura aceasta incurajare. Bineinteles ca intotdeaua exista un risc atasat comunicarii online, oamenii pot gresi, dar cred ca este mai bine sa gresim din cand in cand decat sa nu avem niciun impact in munca noastra. Deci ni se da aceasta oportunitate de a incerca sa vedem cum putem folosi social media cat mai eficient.

Bineinteles ca intotdeaua exista un risc atasat comunicarii online, oamenii pot gresi, dar cred ca este mai bine sa gresim din cand in cand decat sa nu avem niciun impact in munca noastra.

Anul acesta va veti incheia mandatul de ambasador in Romania si veti porni spre o noua provocare profesionala. Veti continua sa folositi social media in noul “job”?

Da, cu siguranta. Asa cum am mai spus, totul a inceput ca un experiment si a dat rezultate foarte bune. Cred ca voi fi de acum in totalitate atasat de Twitter.

Social media CV

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

2 thoughts on “Ambasadorul britanic in Romania: Pentru mine, social media a fost un experiment de succes”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *