unnamed-2

Govfaces.com – platformă online de interacțiune între cetățeni și politicieni

0 Flares 0 Flares ×

Govfaces.com este o platformă online de interacțiune ușoară și directă între cetățeni și politicieni. Aceasta include, de asemenea, jurnaliști, organizații și academicieni pentru a asigura că toate vocile sunt auzite.

Mecanismul de funcționare este unul foarte simplu. Orice persoană /organizație poate pune o întrebare unui politician. Utilizatorii platformei pot decide care întrebări sau idei sunt cele mai importante prin vot, astfel politicienii vor ști la ce să răspundă mai întâi. Răspunsurile pot fi postate sub formă de text sau video pentru orice întrebare de pe platformă.

Tudor Mihailescu, co-fondator GovFaces.com, a răspuns pozitiv invitației noastre de a ne răspunde la câteva întrebări despre platformă, parcursul acesteia și planurile de viitor.

În ce context a apărut ideea de a crea platforma GovFaces.com? V-ați confruntat cu o situație concretă în care acest instrument v-ar fi ajutat?

Crearea unei platforme online destinate domeniului politic este o idee care a pornit de la co-foundatorul nostru, Daniel Gomez Iniguez. Ca CEO al Solben, o companie specializată în tehnologia biodiesel, el avea nevoie să interacționeze cu decidenți politici din diferite zone ale Mexicului. Încercând să folosească internetul pentru a-și cunoaște mai bine interlocutorii, Daniel a realizat nu numai că nu există un mijloc de a intra în dialog public cu reprezentanții aleși, dar că nu există nici măcar o platformă web care să furnizeze date la zi despre aceștia.

Față de prototipul lansat în 2012 în Mexic, ce îmbunătățiri s-au adus platformei, care au fost cele mai mari obstacole întâmpinate și cum au fost depășite acestea din urmă?

Platforma pilot “Caras Politicas”, creată în 2012, servea în principal un scop informațional, permițând cetățenilor să își găsească reprezentanții aleși la diferitele niveluri ale sistemului politic mexican. Platforma GovFaces a trecut de atunci prin două faze de dezvoltare pentru atinge stadiul actual.

La începutul lui 2014, am lansat platforma GovFaces BETA la nivelul Parlamentului și Comisiei Europene. Platforma se distingea în spațiul media European prin facilitarea dialogului direct între cetățeni și politicieni prin text și video. Am învățat enorm din experiența Europeană și în 2015 am lansat MVP-ul platformei GovFaces în Regatul Unit și în Elveția.

Noua platformă este construită să servească nevoile de communicare politică la nivel local, național și internațional. Aceasta vine cu o serie de funcționalități menite să stimuleze o interacțiune dinamică și complexă: posibilitatea de a pune întrebări și compara răspunsurile mai multor politicieni în același timp, newsfeed personalizat pentru fiecare utilizator, organizarea postărilor pe categorii de interes etc.

Din câți oameni este formată echipa din spatele acestui proiect?

Echipa actuală a GovFaces este formată din 5 persoane: Jon Mark (Statele Unite), Alexis Bourgeois (Elveția) și Tudor Mihăilescu (România) lucrează pe partea de business development, în timp ce Javi Hernandez și Juan Manuel Olea (Spania) formează echipa tehnică. La activitatea GovFaces participă însă și colaboratori, stagiari și voluntari.

Care sunt cele mai de succes rezultate de până acum și ce urmăriți să realizați în 2016?

Obiectivele noastre inițiale au fost de a construi o platformă de dialog public viabilă și pregătită să răspundă nevoilor complexe ale comunicări publice în secolul 21. Ne-am dorit, de asemenea, să dovedim că există o nevoie reală pentru un astfel de mijloc comunicațional și o disponibilite de a o folosi la nivel local, național și internațional. Am reușit acest lucru în ultimii doi ani.

În 2014 platforma GovFaces BETA a fost folosită de 50 Parlamentari Europeni și 50 candidați în comunicarea cu cetățeni de pe tot cuprinsul Uniunii Europene.

În 2015, GovFaces s-a lansat în prima comunitate locală din Marea Britanie. GovFaces a devenit astfel principala platformă de dialog public din orașul Portsmouth, fiind folosită la scară largă de politicieni din toate partidele. Anul 2015 a prilejuit și lansarea GovFaces în Elveția – ca vehicul al discuției publice la nivel național promovate de Swiss Digital Agenda cu prilejul alegerilor federale.

Pentru 2016, echipa GovFaces urmărește să își extindă și consolideze prezența pe piața elvețiană și britanică în tandem cu dezvoltarea tehnică a platformei pentru îndeplinirea acestor așteptări.

Se face o selecție a persoanelor sau organizațiilor care se înscriu pe platformă? Există un mecanism care verifică autenticitatea acestora?

GovFaces își dorește să devină un mijloc oficial de comunicare publică pentru politicieni, partide, autorități publice, organizații și jurnaliști. De aceea, aceste categorii de utilizatori beneficiază de profiluri verificate manual care atestă autenticitatea răspunsurilor oferite cetățenilor pe temele abordate de aceștia din urmă.

În opinia dumneavoastră, care este cel mai important avantaj sau beneficiu al platformei pentru cetățeni, dar pentru politicieni?

GovFaces reușește să faciliteaze dialogul online în spațiu public oferind beneficii atât cetățenilor cât și politicienilor.

Pentru politicieni, GovFaces oferă eficacitate, eficiență și transparență.

Activitatea pe GovFaces ne arată că printr-o singură postare pe GovFaces un ales local din Marea Britanie răspunde în medie solicitării de răspuns din partea a 10 persoane.

Folosind GovFaces, politicienii reduc astfel nevoia de a răspunde prin e-mail acelorași întrebări iar și iar. Aceasta dovedește eficacitatea superioară a GovFaces față de mijlocul tradițional de dialog online cu cetățenii: e-mailul. Eficiența comunicării pe GovFaces este probată de faptul că fiecare răspuns al unui politician local este citit în medie de 300 ori. În plus, prin promovarea unui dialog public și transparent, GovFaces permite politicienilor și autorităților locale să fie văzuți “la lucru” de către cetățeni, sporind astfel încrederea electoratului în reprezentanții săi.

Pentru cetățeni, GovFaces reprezintă un mod simplu și direct de a primi răspunsuri la întrebările pe care le au. În loc de a petrece zeci de minute, citind întregi materiale electorale, știri sau documente publice în încercarea de a obține informațiile de care au nevoie, cetățenii au la dispoziție un mijloc de a pune întrebări pe teme exacte decidentilor politici, și a le compara răspunsurile cu un efort de doar câteva minute.

Ne puteți spune despre o situație în care platforma a avut un rol important într-o anumită problematică? Care a fost feedback-ul primit în urma acesteia?

În a doua jumătate a anului 2015, trei organizații non-guvernamentale din Elveția au folosit GovFaces pentru a lansa o campanie națională în domeniul drepturilor digitale, a protecției datelor și a vieții private în mediul online (Swiss Digital Agenda). Dezbaterea a avut drept rezultat concret înaintarea unui proiect legislativ în cadrul Parlamentului Elvețian.

În ce direcție credeți că se îndreaptă comunicarea instituțională la nivel global și cum va ajuta platforma dumneavoastră la evoluția aceștia?

Inventarea internetului și folosirea sa la scară globală a fost privită drept o potențială soluție în menținerea unei legături directe între cetățeni și representatii acestora în era comunicării în masă. Tehnologia digitală nu a împlinit însă până acum acest deziderat. Deși ar putea servi la facilitarea eficientă a dialogului cu societatea civilă, politicienii folosesc internetul mai degrabă pentru a crește volumul propriului monolog.

Astfel, în loc să permită reintegrarea politicienilor în comunitățile pe care le reprezintă, tehnologia digitală nu a făcut decât să ofere cetățenilor un binoclu mai performant pentru a observa de la distanță scenă politică. Împuternicirea cetățenilor prin folosirea uneltelor digitale este deci marea promisiune neîndeplinită a comunicării instituționale la începutul secolului 21. Prin GovFaces, echipa noastră dorește să își aduca contribuția la o schimbare substanțială în aceasta direcție.

Cărui fapt se datorează reușita proiectului dumneavoastră? Care este motorul întregului proces?

Pentru noi, definiția succesului este facilitarea dialogului public dintre politicieni și cetățeni la nivel global prin folosirea mediului online. Am dovedit că există o nevoie reală pentru o astfel de comunicare la nivel local, național și internațional, însă lupta noastră e abia la început. Motorul activității noastre este convingerea că prin GovFaces putem aduce cetățenii și politicieni mai aproape. Simțim că putem contribui astfel la promovarea unui tip de politică bazată pe interacțiune directă ca soluție pentru promovarea înțelegerii, încrederii și empatiei în spațiul public.

Există planuri pentru extinderea platformei și în România?

Planurile de operațiuni ale GovFaces pe anul 2016 vizează în principal expansiunea pe piața britanică și cea elvețiană. Suntem însă deschiși către explorarea unor noi oportunități dacă există un interes substanțial din partea partidelor și autorităților publice din alte țări ale Uniunii Europene. GovFaces în România? De ce nu? Pentru mine, personal, ar fi un vis devenit realitate.

***

Anul 2016 este unul aglomerat pentru clasa politică din România. Vom avea două runde alegeri – locale și parlamentare – și ne-ar plăcea să vedem platforme precum GovFaces active în România, pentru a crea o punte de contact între politicieni (în special la nivel local) și cetățeni. Ar fi o oportunitate ca politienii să dovedească faptul că există interes către un dialog real între reprezentanții politici și cetățenii pe care ar trebui să îi servească. Vom vedea în ce măsură candidații la alegeri vor alege o comunicare transparentă și reală cu votanții.

Articol scris de Mihai Bogdan Mocanu, intern în cadrul Institute for Digital Government. Mihai este recent absolvent al programului masteral Diplomatie si Negociere (SNSPA Bucuresti) cu experienta in domeniul institutional. Pasionat de fotografie, are competente in domeniul comunicarii dobandite in timpul stagiilor de practica de la Ambasada Marii Britanii la Bucuresti, Ministerul Afacerilor Externe Romania si alte proiecte de voluntariat.

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *