education---slider

Sistemul de invatamant romanesc si social media

64 Flares 64 Flares ×

Dupa sistemul medical, astazi a venit randul sistemului de educatie romanesc pentru a fi analizat din perspectiva comunicarii institutionale in mediul online.

In occident, toate institutiile incluse in reteaua sistemului de invatamant au recunoscut de mult oportunitatile oferite de noile media, atat pentru a-si prezenta activitatea, cat si pentru a interactiona cu grupurile tinta sau alte institutii din domeniu. Acestea si-au dezvoltat o prezenta in online foarte puternica, exemplul cel mai elocvent fiind Departamentul pentru Educatie din Statele Unite ale Americii si institutiile sale subordonate. Dupa o simpla cautare gasesti departamentul pe Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, iar pe site–ul foarte bine organizat exista o lista intreaga cu toate conturile institutiilor afiliate pe social media. Daca nu vrem sa mergem tocmai peste ocean, putem sa ne uitam la website-ul Departamentului pentru Educatie din UK, care poate fi urmarit inclusiv pe Pinterest si Flickr.  Daca venim si mai aprope de casa, putem lua exemplul Poloniei, a carui Minister al Educatiei Nationale s-a adaptat deja noilor tehnologii.

Sistemul de invatamant din Romania cuprinde institutiile specializate implicate in procesul de educatie, cercetare si cultura pe cele doua niveluri, preuniversitar si superior, precum si institutiile specializate in instruire nonformala, cum ar fi centrele de pregatire profesionala, cluburile, taberele scolare etc.

Daca analizam institutia principala, respectiv Ministerul Educatiei Nationale si doar cateva din cele subordonate sau afiliate, precum Inspectoratele Scolare Judetene si Casele Corpului Didactic, putem observa cu usurinta faptul ca nu exceleaza la capitolul comunicare online. Website-ul MEN este neschimbat de ani de zile si dificil de navigat, iar pe retelele sociale gasim doar contul personal al Ministrului Remus Pricopie. In ceea ce priveste Inspectoratele Scolare Judetene, Iasi si Bihor sunt pe retelele sociale, doar cel din Iasi avand efectiv activitate. Casele Corpului Didactic sunt ceva mai prezente pe Facebook, Iasi, Sibiu, Timis, Ilfov, Olt, Valcea, Bihor, Covasna, insa acest lucru nu inseamna automat ca sunt si active. Pe Twitter am fost surprinsa sa gasesc CCD Hunedoara, dar cu 2 followeri si 15 tweeturi, activitatea acesteia este aproape inexistenta.

Asadar, ar trebui aceste institutii sa utilizeze social media? Raspunsul este simplu, iar motivele evidente: pentru a comunica mai repede si mai eficient declaratiile liderilor, pentru a informa despre deciziile, acitivitatile si reusitele institutiei, pentru a implica persoanele direct afectate sau interesate de activitatea institutiei in diverse proiecte sau initiative, pentru a obtine feedback si sprijin de la acestea etc.

Analizand dincolo de aceste institutii, la nivel de unitate de invatamant, lucrurile se complica dintr-un simplu motiv, si anume, numarul mare al acestora. Sunt mii de unitati din zona preuniversitara si sute din cea superioara.  Cu toate astea, am realizat foarte repede faptul ca scolile si facultatile au fost mult mai deschise la ceea ce reprezinta social media. De fapt, majoritatea scolilor generale, liceelor, universitatilor, facultatilor, departamentelor sau chiar anumite specializari au conturi pe Facebook si mai putine pe Twitter, Youtube sau LinkedIn. In comparatie cu Statele Unite, deoarece cu acestea am inceput, diferenta este considerabila, deoarece acolo 100% din unitatile de invatamant sunt prezente pe social media. O idee despre scopurile in care universitatile din SUA utilizeaza social media inca din 2008 puteti gasi pe Mashable, impreuna cu un infografic elocvent.

Ar avea scolile si universitatile romanesti motive intemeiate sa aiba conturi pe retelele sociale? Bineinteles! In primul rand, pentru realizarea unei comunicari mai facile cu toti cei care au legaturi directe cu institutia  in mod constant: elevi/studenti, parinti, profesori. In al doilea rand, pentru atragerea unui numar cat mai mare de noi elevi/ studenti. In al treilea rand, pentru a determina fostii absolventi sa se implice in promovarea sau chiar sustinerea institutiei prin donatiii sau in cadrul unor proiecte. In al patrulea rand, conturile de pe retelele sociale sunt monitorizate de media, care pot prelua si promova diverse statistici sau evenimente organizate de institutia respectiva.

In ceea ce priveste comunicarea mai facila cu diferite categorii de persoane implicate direct in procesul de invatamant, social media poate imbunatati interactiune dintre:

– institutie si elevi/studenti, prin informatii despre evenimente sau materiale online transmise de profesori, dar si feedback din partea tinerilor;

– institutie si parinti, cei din urma avand posibilitatea de a monitoriza online activitatea copiilor;

– elevi/studenti,care pot avea discutii online pe diverse subiecte analizate la cursuri;

– profesorii de la aceeasi institutie sau cu cei de la alte institutii, cu care pot impartasi idei pe diverse subiecte sau proiecte.

Mai mult decat atat, profesorii au inceput sa foloseasca social media inclusiv in procesul de predare. Potrivit unui studiu din 2012 efectuat in SUA de Pearson Learning Solutions si Babson Survey Research Group, aproape o treime dintre profesori au declarat ca si-au instruit elevii sa vizioneze clipuri video pe YouTube ca parte din temele pentru acasa.  Facebook ramane totusi cea mai cunoscuta si utilizata platforma in educatie, cu precadere in invatatmentul superior, pentru grupuri de discutie, dezbateri si teme. Twitter este utilizat in general pentru a face anunturi, fiind similar cu un panou de informare, iar LinkedIn pentru a construi contacte profesionale pentru referinte si obtinerea de informatii de la profesionisti.

Un alt infografic foarte util despre cum pot fi integrate social media in procesul de invatare, atat in scoli, cat si universitati gasiti aici.

Aceasta este o analiza de suprafata a ceea ce poate insemna comunicarea online si mai ales pe retelele sociale pentru sistemul de educatie din Romania. Exemple de bune practici exista peste tot in jurul nostru, avem nevoie doar de initiativa si o minte deschisa la nou. Potentialul este infinit, asa cum am mai spus si in alte cazuri, atat pentru cele mai mici unitati de invatamant, pana la Ministerul Educatiei. Informatia reprezinta cheia, dar, la fel de important, este si modul in care ea este transmisa.

Ma bucur totusi ca interesul pentru modul in care social media pot fi utilizate in educatie se extinde. Am citit astazi intr-un articol foarte interesant de Alexandru Negrea despre o initiativa educationala in social media pentru profesori si invatatori, denumit Teachers on Pinterest, ca modalitatea de a impartasi idei si practici.

Asadar, asa cum zicea si Alexandru, este inutil sa te impotrivesti tendintelor in materie de comunicare.Dupa sistemul medical, astazi a venit randul sistemului de educatie romanesc pentru a fi analizat din perspectiva comunicarii institutionale in mediul online.

In occident, toate institutiile incluse in reteaua sistemului de invatamant au recunoscut de mult oportunitatile oferite de noile media, atat pentru a-si prezenta activitatea, cat si pentru a interactiona cu grupurile tinta sau alte institutii din domeniu. Acestea si-au dezvoltat o prezenta in online foarte puternica, exemplul cel mai elocvent fiind Departamentul pentru Educatie din Statele Unite ale Americii si institutiile sale subordonate. Dupa o simpla cautare gasesti departamentul pe Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, iar pe site–ul foarte bine organizat exista o lista intreaga cu toate conturile institutiilor afiliate pe social media. Daca nu vrem sa mergem tocmai peste ocean, putem sa ne uitam la website-ul Departamentului pentru Educatie din UK, care poate fi urmarit inclusiv pe Pinterest si Flickr.  Daca venim si mai aprope de casa, putem lua exemplul Poloniei, a carui Minister al Educatiei Nationale s-a adaptat deja noilor tehnologii.

Sistemul de invatamant din Romania cuprinde institutiile specializate implicate in procesul de educatie, cercetare si cultura pe cele doua niveluri, preuniversitar si superior, precum si institutiile specializate in instruire nonformala, cum ar fi centrele de pregatire profesionala, cluburile, taberele scolare etc.

Daca analizam institutia principala, respectiv Ministerul Educatiei Nationale si doar cateva din cele subordonate sau afiliate, precum Inspectoratele Scolare Judetene si Casele Corpului Didactic, putem observa cu usurinta faptul ca nu exceleaza la capitolul comunicare online. Website-ul MEN este neschimbat de ani de zile si dificil de navigat, iar pe retelele sociale gasim doar contul personal al Ministrului Remus Pricopie. In ceea ce priveste Inspectoratele Scolare Judetene, Iasi si Bihor sunt pe retelele sociale, doar cel din Iasi avand efectiv activitate. Casele Corpului Didactic sunt ceva mai prezente pe Facebook, Iasi, Sibiu, Timis, Ilfov, Olt, Valcea, Bihor, Covasna, insa acest lucru nu inseamna automat ca sunt si active. Pe Twitter am fost surprinsa sa gasesc CCD Hunedoara, dar cu 2 followeri si 15 tweeturi, activitatea acesteia este aproape inexistenta.

Asadar, ar trebui aceste institutii sa utilizeze social media? Raspunsul este simplu, iar motivele evidente: pentru a comunica mai repede si mai eficient declaratiile liderilor, pentru a informa despre deciziile, acitivitatile si reusitele institutiei, pentru a implica persoanele direct afectate sau interesate de activitatea institutiei in diverse proiecte sau initiative, pentru a obtine feedback si sprijin de la acestea etc.

Analizand dincolo de aceste institutii, la nivel de unitate de invatamant, lucrurile se complica dintr-un simplu motiv, si anume, numarul mare al acestora. Sunt mii de unitati din zona preuniversitara si sute din cea superioara.  Cu toate astea, am realizat foarte repede faptul ca scolile si facultatile au fost mult mai deschise la ceea ce reprezinta social media. De fapt, majoritatea scolilor generale, liceelor, universitatilor, facultatilor, departamentelor sau chiar anumite specializari au conturi pe Facebook si mai putine pe Twitter, Youtube sau LinkedIn. In comparatie cu Statele Unite, deoarece cu acestea am inceput, diferenta este considerabila, deoarece acolo 100% din unitatile de invatamant sunt prezente pe social media. O idee despre scopurile in care universitatile din SUA utilizeaza social media inca din 2008 puteti gasi pe Mashable, impreuna cu un infografic elocvent.

Ar avea scolile si universitatile romanesti motive intemeiate sa aiba conturi pe retelele sociale? Bineinteles! In primul rand, pentru realizarea unei comunicari mai facile cu toti cei care au legaturi directe cu institutia  in mod constant: elevi/studenti, parinti, profesori. In al doilea rand, pentru atragerea unui numar cat mai mare de noi elevi/ studenti. In al treilea rand, pentru a determina fostii absolventi sa se implice in promovarea sau chiar sustinerea institutiei prin donatiii sau in cadrul unor proiecte. In al patrulea rand, conturile de pe retelele sociale sunt monitorizate de media, care pot prelua si promova diverse statistici sau evenimente organizate de institutia respectiva.

In ceea ce priveste comunicarea mai facila cu diferite categorii de persoane implicate direct in procesul de invatamant, social media poate imbunatati interactiune dintre:

– institutie si elevi/studenti, prin informatii despre evenimente sau materiale online transmise de profesori, dar si feedback din partea tinerilor;

– institutie si parinti, cei din urma avand posibilitatea de a monitoriza online activitatea copiilor;

– elevi/studenti,care pot avea discutii online pe diverse subiecte analizate la cursuri;

– profesorii de la aceeasi institutie sau cu cei de la alte institutii, cu care pot impartasi idei pe diverse subiecte sau proiecte.

Mai mult decat atat, profesorii au inceput sa foloseasca social media inclusiv in procesul de predare. Potrivit unui studiu din 2012 efectuat in SUA de Pearson Learning Solutions si Babson Survey Research Group, aproape o treime dintre profesori au declarat ca si-au instruit elevii sa vizioneze clipuri video pe YouTube ca parte din temele pentru acasa.  Facebook ramane totusi cea mai cunoscuta si utilizata platforma in educatie, cu precadere in invatatmentul superior, pentru grupuri de discutie, dezbateri si teme. Twitter este utilizat in general pentru a face anunturi, fiind similar cu un panou de informare, iar LinkedIn pentru a construi contacte profesionale pentru referinte si obtinerea de informatii de la profesionisti.

Un alt infografic foarte util despre cum pot fi integrate social media in procesul de invatare, atat in scoli, cat si universitati gasiti aici.

Aceasta este o analiza de suprafata a ceea ce poate insemna comunicarea online si mai ales pe retelele sociale pentru sistemul de educatie din Romania. Exemple de bune practici exista peste tot in jurul nostru, avem nevoie doar de initiativa si o minte deschisa la nou. Potentialul este infinit, asa cum am mai spus si in alte cazuri, atat pentru cele mai mici unitati de invatamant, pana la Ministerul Educatiei. Informatia reprezinta cheia, dar, la fel de important, este si modul in care ea este transmisa.

Ma bucur totusi ca interesul pentru modul in care social media pot fi utilizate in educatie se extinde. Am citit astazi intr-un articol foarte interesant de Alexandru Negrea despre o initiativa educationala in social media pentru profesori si invatatori, denumit Teachers on Pinterest, ca modalitatea de a impartasi idei si practici.

Asadar, asa cum zicea si Alexandru, este inutil sa te impotrivesti tendintelor in materie de comunicare.

You Might Also Like

Published by

Andra Alexandru

Specialist în Comunicare și Relații Internaționale, cu experiență profesională în diplomație publică și comunicare instituțională.

2 thoughts on “Sistemul de invatamant romanesc si social media”

  1. Tot la capitolul educatie, ma bucur ca am contribuit la realizarea conturile social media (in special FB, dar exista si pe Twitter si Google Plus) pentru consiliile județene ale elevilor, consilii școlare ale elevilor și Consiliul Național al Elevilor.

    Intr-adevar, e loc de imbunatatiri, motiv pentru care imi propun sa incep in urmatoarele doua luni un proiect axat pe educatia online, social media in educatie și resurse online pentru educatie.

    1. Buna Madalin, felicitari pentru initiativele de pana acum si pentru proiectul de care spui, suna foarte interesant, sper sa ne tii la curent cu cei faci, o sa vrem sa promovam si noi mai departe! La nivel judetean si local intr-adevar lucrurile par sa se intample mai repede iar oamenii sa fie mai deschisi, mi-ar placea insa sa vad o strategie de comunicare in mediul online venind de la institutiile care coordoneaza portofoliul educatiei. Spor la treaba!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *