DD-laptop-sidebar

Știați de Mecanismul De Feedback Al Pacientului?

4 Flares 4 Flares ×

Cu ocazia organizării dezbaterii publice pe subiectul “Datele deschise și impactul lor asupra sistemului de sănătate”, am aflat despre un sistem online de evaluare a serviciilor medicale din sistemul de stat – acesta se numește Mecanismul de Feedback al Pacientului și a fost lansat în iulie 2015 pentru a analiza așteptările pacienților care solicită servicii medicale și a îmbunătăți comunicarea problemelor întâmpinate de aceștia la nivelul unităților sanitare.

Când am aflat despre Mecanism, am considerat că este un instrument util de evaluare a serviciilor și calității din sistemul public de sănătate, astfel că i-am rugat pe cei de la Ministerul Sănătății, în speță echipa care se ocupă cu deschiderea datelor și buna guvernare, să ne transmită mai multe informații. Iată ce am aflat:

Formularul de evaluare este disponibil atât în format printat în cadrul unităților spitalicești cât și online, fiind disponibil pe website-urile acestora. Se pare însă că dintre cele 350 de unități sanitare publice, până în prezent doar 230 au preluat și promovează pe pagina web acest formular. Procedura de publicare a acestui mecanism este în desfășurare.

Formularul are 13 întrebări tip grilă și cere informații legate de subiecte precum eventuale plăți solicitate de către personalul medical, condițiile de spitalizare (curățenie, iluminat, temperatura în saloane etc), calitatea serviciilor personalului medical (modul de îngrijire, gradul de explicare a procedurilor, timpul de așteptare).

Am vrut să aflăm și ce se întâmplă cu informațiile colectate, cum sunt ele utilizate. Se pare că sunt utilizate în mai multe moduri:

  • Unitatea sanitară le analizează lunar în cadrul Consiliilor de etică și în funcție de deficiențele rezultate în urma analizei emite Hotărâri pentru îmbunătățirea activității spitalului;
  • Întrucât platforma informatică permite exportul formularelor centralizatoare în format deschis, pentru asigurarea transparenței activității, la nivelul Ministerului Sănătății datele sunt publicate pe site-ul data.gov.ro (până în acest moment există 19 seturi de date deja publicate din care unul este dedicat Mecanismului de Feedback al Pacientului)
  • Informațiile publicate permit formularea de politici de sănătate publică care să răspundă nevoilor identificate ale pacienților (cele 19 seturile de date cuprind 98 de fișiere ce detaliază aspecte de sănătate publică, finanțarea serviciilor de sănătate, dotarea spitalelor, etc.).

Cu toate acestea, doar 130 de persoane au accesat formularul online, disponibil pe website-ului spitalului în care au fost internați la un moment dat. Acest fapt este explicabil – o dată externat, nimeni nu ar mai dori să interacționeze cu unitatea spitalicească respectivă. Cu toate acestea, informațiile ce pot fi colectate în acest mod ar putea servi drept fundament pentru mai multe tipuri de analize a performanțelor spitalicești, cazurilor de corupție sau dotărilor precare.

Interesant este faptul că platforma online are două componente – una dintre acestea vizeaza interfața pentru utilizatorul individual, cel care a trăit experiența spitalicească, practic oricare dintre noi, cei care am avut nevoie la un moment dat de un consult, tratament sau intervenție medicală.

O altă componentă o reprezintă interfața instituțională, cea care este folosită de responsabilul care introduce în sistem informațiile preluate din formularele completate în format print (acesta se numește secretarul consiliului de etică). Această persoană va avea de raportat în sistem, pe lângă informațiile cerute de la pacient, și informații legate de activitatea Consiliului de etica care functioneaza la nivelul unitatilor sanitare publice cu paturi. Astfel, datele colectate sunt:

  • Date generale spital (număr total paturi, număr secții, număr compartimente)
  • Număr pacienți internați în perioada de referință, de regula prima săptămână din lună, repartizați pe vârstă, sex, mediu de rezidență, studii;
  • Număr chestionare tipărite – distribuite în perioada de referință.
  • Formular de sesizare (In aceasta sectiune se introduc informatiile fiecarei sesizari primite in scris, sau pe e-mail. De asemenea formularul este disponibil pentru a fi completat online.
  • Număr întruniri ale Consiliului de Etică,
  • Număr total de avize de etică emise, la solicitarea pacienților/aparținătorilor
  • Număr total de avize de etică emise, la solicitarea personalului medico-sanitar al unității respective
  • Număr total de avize de etică emise, la solicitarea conducerii unității sanitare
  • Număr de răspunsuri transmise petenților de către conducerea spitalului, în baza avizelor de etică emise de Consiliul de Etică,
  • Număr de hotărâri de etică emise,
  • Număr propuneri către Consiliul Director privind diminuarea incidentelor etice,
  • Număr acțiuni pentru promovarea valorilor etice în rândul personalului medico-sanitar,
  • Număr participări din partea asociațiilor de pacienți la ședințele consiliului.

Un alt aspect interesant – informatiile utilizate pentru crearea profilului fiecărei unități sanitare (denumirea spitalului, CUI/CIF, codul SIRUTA al localității, regiunea de dezvoltare în care se află unitatea sanitară, categoria spitalului, existența sau nu a acreditării și pagina de webmail) constituie singura baza de date completa pe care sistemul de sanatate o are in acest moment referitor la aceste spitale.

Mecanismul de Feedback al Pacientului este un proiect pornit de la constatările formulate în raportul tehnic al Comisiei Europene numărul COM (2015) 35 Final,” În domeniul sănătății, corupția are două nivele de referință: nivelul înalt – în domeniul achizițiilor publice – și mica corupție în domeniul plăților informale pentru serviciile medicale.”

Activitățile Compartimentului de Integritate și ale proiectului ”Bună Guvernare prin Integritate și Responsabilitate în Sistemul de Sănătate Românesc” s-au concentrat în vederea propunerii de măsuri concrete. În domeniul combaterii corupției din serviciile de sănătate a fost propusă o nouă abordare, centrată pe nevoia unei mai bune cunoașteri a așteptărilor pacienților care solicită servicii medicale și a comunicării problemelor întâmpinate de aceștia la nivelul fiecărei unități sanitare. Aceasta noua abordare a fost Mecanismul de Feedback al Pacientului, a fost dezvoltat în baza prevederilor Legii nr. 46 / 2003 privind drepturile pacienților pe care o completează din punct de vederea al posibilității practice de aplicare.

Noi va recomandam sa folositi formularul online sau cel printat daca se intampla sa interactionati cu sistemul medical public – si speram ca informatiile colectate si analizate sa constituie baza pentru schimbari si imbunatatiri reale in sistemul sanitar. Multa sanatate!

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

One thought on “Știați de Mecanismul De Feedback Al Pacientului?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *