de-weekend-slider

Transparenta bugetara, date deshise, Snoop Dog care a vizitat Bogata de Mures (via Instagram) si proiecte de interactiune civica

2 Flares 2 Flares ×

Am adunat cateva stiri recente ce ni s-au parut interesante:

Transparenta Bugetara – date deschise despre veniturile si cheltuielile a peste 13.700 de entitati publice

Ministerul Finantelor Publice a lansat la finalul saptamanii trecute (11 martie) cea mai mare baza de date in format deschis, care poate fi consultata online de orice cetatean. “Proiectul Transparenta Bugetara reprezinta un pas pentru crearea unui climat de incredere și dialog deschis cu cetatenii pentru care lucram”, a spus premierul Dacian Ciolos cu ocazia lansarii proiectului.

Pe transparenta-bugetara.gov.ro vom putea gasi informatii despre veniturile și cheltuielile a peste 13.700 de entitati publice.

 

Voteaza care consideri ca sunt cele mai importante proiecte pentru Bucuresti!

BucurEȘTI TU! este un proiect initiat de Institutul pentru Politici Publice (IPP) in parteneriat cu Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale (CENTRAS), care iși propune sa fie un exercitiu civic de implicare a cetatenilor Capitalei in viata cetatii.

Pe platforma on-line www.bucurestitu.eu puteti vota care sunt prioritatile voastre pentru dezvoltarea municipiului Bucuresti. Pana acum, se pare ca, dintre proiectele propuse pentru dezvoltarea Capitalei/a sectoarelor in urmatorul mandat, cele mai importante sunt:
1. Consolidarea cladirilor cu risc seismic in toate sectoarele: 62%
2. Magistrala 5 Metrou Drumul Taberei: 50%
3. Reabilitarea termica a blocurilor/caselor in toate sectoarele: 42%.

Campania de vot pentru proiectele prioritare pentru București continua pe http://www.bucurestitu.eu/mobilizeaza-te, pana la alegerile locale.
Spune-i si tu viitorului Primar al Capitalei sau de la tine din Sector ce ar trebui sa faca pentru tine si orasul/Sectorul tau in mandatul 2016-2020!

 

Cele mai populare propuneri, din cele aproximativ 3000 transmise de cetateni și companii pe MaiSimplu.gov.ro

Pe 24 februarie a fost lansata platforma MaiSimplu.gov.ro, o initiativa a Cancelariei Primului-Ministru (CPM) și a Ministerului pentru Consultare Publica și Dialog Civic (MCPDC), menita sa reduca numarul de documente cerut la interactiunea cetatenilor cu administratia. De la lansare si pana in prezent au fost inregistrate aproximativ 3000 de propuneri de proceduri/documente cerute, propuneri venite din partea societatii civile.

Cele mai dorite 5 propuneri de masuri ale cetatenilor pentru reducerea birocratiei sunt:

  • Eliminarea completa sau comasarea platilor pentru eliberarea Cartii de Identitate
  • Inter-conectarea bazelor de date in vederea eliminarii, la comunicarea dintre institutiile publice, a  cazierului judiciar, respectiv inlocuirea obligatiei de procurare a timbrului fiscal cu un alt sistem de plata mai accesibil
  • Inter-operabilitatea bazelor de date ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) cu cele ale Politiei Romane/Ministerului Afacerilor Interne (MAI) astfel incat contravenientii sa nu mai fie obligati sa trimita ei/sa pastreze dovada platii amenzii rutiere.
  • Reducerea etapelor cerute pentru intocmirea unui dosar de inmatriculare auto

De asemenea, cetatenii solicita formularea unei cereri unice și reducerea numarului de documente cerute pentru a beneficia de prestatiile sociale oferite parintelui: indemnizatia pentru creșterea copilului, stimulentul de reinsertie și alocatia de stat pentru copil, respectiv persoanei aflate in cautarea unui loc de munca: indemnizatia de șomaj, consilierea profesionala sau inscrierea la cursuri de calificare.

Cele mai des mentionate institutii, atat de catre cetateni cat și de catre companiile comerciale, au fost Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) și Politia Romana/Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Avand in vedere nevoia de coordonare interinstitutionala, Premierul Dacian Cioloș  și Viceprim-ministrul Vasile Dancu, Ministrul Dezvoltarii Regionale și Administratiei Publice, convoaca, marti, 15 martie, Comitetul de lucru interministerial al reprezentantilor institutiilor statului cu reprezentare la nivel de Secretari de Stat, urmand sa informeze ulterior publicul cu privire la solutiile identificate pentru fiecare problema semnalata, atat solutiile imediate cat și pe cele pe termen mediu și lung. (Sursa: Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Social)

 

Cand geo-localizarea ne ajuta sa promovam localitati mici din Romania pe un cont Instagram urmarit de peste 9 milioane de utilizatori (chiar daca din greseala) :)

Snoop Dogg a avut un moment de „confuzie” pe contul sau de Instagram: a dat check-in la Bogata de Mures in loc de Bogota, iar utilizatorii romani au observat foarte repede acest lucru si au tinut sa comenteze postarea cantaretului american – inca un semn al faptului ca Instagram are o comunitate activa si numeroasa in Romania. O reactie interesanta a avut si Primarul din Bogata, care a spus ca asteapta cu palinca si cu ciorba de moare de varza.

 

Acces gratuit la publicatiile statistice ale INS in format electronic

Institutul National de Statistica a deschis accesul online la publicatiile sale statistice! Pe pagina aceasta veti putea accesa buletine statistice utile din domenii variate analizate de catre INS. Cu ocazia aceasta ii felicitam si pentru comunicarea creativa de pe pagina de Facebook, unde folosesc diverse tipuri de infografii pentru a transmite informatii utile dar mai greu de digerat in forma bruta (precum: cantitatea de lapte de vaca colectata de unitatile procesatoare, Populatia dupa domiciliu la 1 ianuarie 2016, Locurile de munca vacante etc). Am observat de asemenea ca promoveaza, prin SlideShare, diverse prezentari de la evenimente publice, ceea ce nu am vazut la prea multe instutitii publice. Ar fi util sa insoteasca postarea de pe SlideShare insa cu cateva detalii despre contextul in care au fost livrate prezentarile respective, pentru a incuraja utilizatorii sa le si parcurga. Altfel, un pas util inspre transparentizare si promovarea activitatii institutionale.

 

Guvernul Romaniei a lansat doua categorii de postari pe Facebook. Si alegerea lor este interesanta!

Am observat cu interes si bucurie un interes crescand din partea Guvernului inspre transparentizare si comunicarea cu societatea civila. Printre alte proiecte si demersuri de care am amintit in acest articol, pe pagina lor de Facebook veti putea gasi sectiuni precum :”Guvernul Romaniei raspunde cetatenilor” sau “#StiatiCa”. Prima sectiune preia cerinte comune primite probabil pe pagina lor din partea cetatenilor si ofera sfaturi practice legate de modul in care acestea pot fi rezolvate (care este institutia responsabila, care este website-ul pe care pot fi gasite astfel de informatii, care sunt procedurile ce trebuie urmate pentru a rezolva aceste cerinte etc) pe cand a doua sectiune, #StiatiCa, ofera informatii punctuale despre responsabilitatile constitutionale ale institutiei Guvernului, prerogativele si rolul sau si alte informatii utile. Ne place in special modul personal in care cei de la Guvern au ales sa incerce sa deschida un dialog cu cetatenii – in cadrul sectiunii prin care raspund cetatenilor, folosesc numele mic al unora dintre utilizatori (de exemplu O problema pe care cetatenii ne-au sesizat-o este cea privind incompatibilitatea alesilor locali. Spre exemplu, Stefan din Vișeu de Sus a sesizat Guvernul Romaniei in legatura cu situatia de incompatibilitate a viceprimarului orașului, statut confirmat și de o hotarare judecatoreasca in acest sens. In acest caz, Agentia Nationala de Integritate (‪#‎ANI) este institutia competenta care se va adresa Consiliului local Viseu de Sus pentru a lua masurile care se impun). E o modalitate prietenoasa de a recunoaste faptul ca au primit si au si citit observatiile sau intrebarile din partea utilizatorilor dar si ca ii implica procesul lor de activitate online. Comunicarea online, desi faciliteaza interactiunea dintre cetateni si institutii publice, ridica si anumite provocari – este nevoie ca ambii parteneri de dialog sa aiba maturitatea si cunostintele necesare pentru a comunica si digera informatia primita. Acest lucru este valabil si pentru cetateni (care au nevoie sa inteleaga care este rolul institutiei publice catre care se adreseaza) dar si pentru autoritatile publice (care au nevoie sa inteleaga faptul ca cetatenii vor prefera oricand sa interactioneze cu o institutie publice pe retelele sociale – acolo unde sunt oricum prezenti – fara a se cerceta in detaliu inainte daca se adreseaza institutiei competente solutionarii problemei lor). Pana la urma este vorba despre livrarea unui serviciu public, care ar trebui sa fie corect, de buna calitate, prompt si pe alocuri, prietenos.

Pe o alta nota, Guvernul Romaniei este prezent si pe Instagram, cu contul @gov.ro. Au postat pana acum cateva imagini interesante, de urmarit cum il vor folosi in continuare. Din punctul nostru de vedere, contul de Instagram poate fi si un instrument bun de comunicare international, de promovare a Romaniei si a diverselor atractii in plan economic sau turistic.

 

Invitatie la micul-dejun cu Ministerul Culturii

Am observat un eveniment interesant pe Facebook: Mic-dejun cu Ministrul Culturii | intalnire informala cu jurnaliștii. Acesta ar fi trebuit sa aiba loc pe 8 martie la ora 9.00, la Sala Media a Teatrului National din București, si ar fi fost deschis jurnaliștilor din mass-media culturala. Domnul ministru spune:

“Aș vrea sa vorbim despre prezenta Ministerului Culturii in spatiul public, prioritatile culturale din 2016, protectia patrimoniului construit și muzeal, stimularea industriilor creative și a comunitatilor creative, proiectele culturale prioritare, prezentarea noilor programe de finantare ACCES, CultIn și Carte Blanche, noua lege a cinematografie, dar și despre temele și proiectele pe care Ministerul Culturii le-ar putea sprijini in agenda sa oficiala.”

Ni s-a parut o initiativa interesanta, desi poate nerealista (cu siguranta exista jurnalisti din mass-media cultural in alte orase decat Bucuresti care ar fi vrut sa participe dar ar fi fost complicat din punct de vedere al distantei). Ce ne-a atras insa atentia este faptul ca, desi data evenimentului a trecut, si aparent 54 de utilizatori au participat, nu apare nicio dovada a faptului ca acest eveniment a si avut loc – nu exista imagini, postari, informatii despre cum a fost, care au fost principalele teme de discutie, care au fost (daca au existat) posibilele concluzii. Mai mult decat atat, in cazul organizarii unor astfel de evenimente pe Facebook, oricare ar fi tematica lor, nu este suficienta doar construirea paginii de eveniment, ci ea trebuie populate cu postari relevante pentru evenimentul respectiv, informatii legate de eveniment, de invitati, de program, alte resurse. Goala si lipsita de continut, o pagina de eveniment are sanse minime sa atraga atentia si sa motiveze utilizatorii sa interactioneze cu ea.

 

Saptamana Guvernarii Deschise 2016

In contextul Zilei Internaționale a Datelor Deschise, Cancelaria Prim-Ministrului si Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic, alaturi de reprezentanți ai societatii civile, mediului diplomatic si sectorului privat, au organizat in perioada 5-11 martie 2016 un maraton de 10 dezbateri publice privind guvernarea deschisa. Printre temele abordate in cadrul evenimentelor se numara impactul datelor deschise asupra domeniul sanatatii, achizitiilor publice, educatiei, justitiei, sistemului parlamentar, jurnalismului sau dezvoltarii oraselor inteligente. Puteti regasi informatii despre care au fost principalele subiecte abordate fie din agenda fie urmarind hashtag-ul #‎OpenGovWeekRO‬.

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *