PicMonkey Collage

Un an interesant!

36 Flares 36 Flares ×

Cu anul 2014 aproape de final, este momentul sa ne uitam in urma la ceea ce a insemnat acest an pentru evolutia comunicarii online in spatiul diplomatic si in administratia publica.

Ne-am bucurat sa va oferim interviuri interesante cu institutii publice romanesti sau internationale care ne-au impartasit din experienta lor in a folosi mediul digital in comunicarea institutionala: Ministerul Fondurilor Europene spune ca “in 2013, traficul site-ului instituției provenit din retelele de socializare a crescut cu 80%” pe cand Ministerul Apararii Nationale dezvaluie faptul ca “retelele sociale sunt o componenta de baza a strategiei [lor] de comunicare”. Pentru fostul ambassador britanic la Bucuresti Martin Harris, “social media a fost un experiment de succes pe cand David Tunney (@DavidJTunney), coordonator al comunicarii prin noile media și retelele sociale pentru Serviciul European de Acţiune Externă (SEAE)” spune ca institutia sa a facut o alegere strategica de a folosi social media ca un instrument diplomatic digital pentru comunicare externa, ​​dialog si angajament politic„. Radu Puchiu, coordonatorul Departamentului pentru Servicii Online si Design din cadrul Guvernului Romaniei, spune ca, desi administratia publica nu este obisnuita sa comunice online, se lucreaza pentru a schimba acest lucru, iar Romania a facut pasi importanti in ceea ce priveste deschiderea datelor institutionale prin lansarea si popularea portalului data.gov.ro sau in ceea ce priveste cresterea transparentei in institutiile publice, prin lansarea portalului de joburi posturi.gov.ro. Acest din urma proiect a si fost nominalizat in cadrul Summit-ului Open Government Partnership de la Londra de la finalul anului 2013 drept unul dintre proiectele de succes realizate la nivel international in vederea transparentizarii activitatii Guvernului, mai precis combaterea coruptiei si a lipsei de transparenta in procesul de recrutare pentru sectorul public.

Pentru a facilita comunicareasi schimbul de experiente si bune practici intre institutiile statului, societate civila, jurnalisti, bloggeri, dar si comunicatori din reprezentantele institutiilor publice straine in Romania sau chiar mediul privat, am lansat DigiGov, prima retea de networking dedicata comunicatorilor din administratia publica romaneasca. DigiGov este o retea interna, cu intalniri lunare, fiecare dintre aceste intalniri avand o tema de discutii specifica. Proiecul a fost intampinat cu entuziasm de catre comunicatorii din diverse institutii publice, iar primele doua intalniri au avut loc in lunile octombrie si noiembrie. Pentru a putea pastra legatura unii cu altii si in afara intalnirilor lunare, am creat grupul de Facebook DigiGov Club, un grup inchis dedicat exclusiv celor care au responsabilitati de PR si relatii cu presa, comunicare online sau e-guvernare in cadrul institutiilor publice. Proiectul va continua cu siguranta si in 2015, cu noi initiative, speram interesante pentru membrii sai.

Tot anul acesta am lansat un ghid de comunicare pentru administratia publica pentru patru din principalele retele populare in acest moment printre publicul autohton si cel extern: Facebook, YouTube, Twitter si Google+. Acest proiect s-a conturat in parteneriat cu Cancelaria Primului Ministru al României prin intermediul Departamentului pentru Servicii Online și Design, carora le multumim pentru initiativa si sprijin. Ghidul este o resursa libera, deschisa, de informatii practice despre utilizarea retelelor sociale in comunicare oficiala a institutiilor, plecand de la elemente de baza si continuand pana la aspecte mai avansate. Exista deja exemple de institutii centrale sau locale din tara, care nu doar ca au imbratisat acesta forma de comunicare, dar care comunica eficient si intr-un mod adaptat profilului institutional si al categoriilor specifice de public tinta – pe care le puteti gasi in document.

In afara proiectelor lansate de noi sau in parteneriat cu institutii publice din Romania, am contribuit la proiecte internationale, precum studiul Twiplomacy 2014, realizat de compania globala de comunicare Burson-Marsteller.

Tot in 2014 am fost martorii unor noutati pe scena comunicarii institutionale autohtone – Ministerul Afacerilor Externe a lansat o aplicatie pentru smartphone numita “Calatoreste in siguranta” prin care ofera cetatenilor romani acces la informatii utile pentru alerte de calatorie, sfaturi pentru a calatori in siguranta in anumite zone si multe altele. Primaria Oradea a lansat si ea prima aplicatie de mobil pentru sesizariOradea City Report –o aplicatie gratuita pentru telefonul mobil sau tablete care permite cetatenilor sa transmita sesizari in legatură cu diverse situatii catre institutie sau operatori ai serviciilor publice locale, precum Compania de Apa Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Politia Locala Oradea etc. Oradea City Report a si castigat premiul OGP Awards 2014 pentru cea mai buna aplicatie de interes public.

2014 a fost si anul in care retelele sociale si-au dovedit forța de mobilizare in cadrul campaniei prezidentiale, in urma căreia domnul Klaus Iohannis a devenit nu doar primul om în stat, ci si primul lider politic din Europa care a depasit pragul de 1 milion de fani pe Facebook. Resurse interesante despre acest subiect puteti gasi aici.

Un aspect aparte al comunicarii la nivel international l-a avut schimbul de replici in mediul online (pe Twitter) intre Vice Premierul Rusiei Dmitry Rogozin si Ministerul de Externe al Romaniei. Twitter a fost de altfel unul printre principalele canale de comunicare in mediul online in timpul protestelor de la Kiev de la inceputul anului 2014 – aici fiind incluse atat mesaje de sustinere si mesaje politice din partea comunitatii internationale, cat si mesaje de informare din partea membrilor Rezistentei Nationale din Ucraina.

2015 se anunta un an interesant in punct de vedere al comunicarii online – din ce in ce mai multe institutii publice si politicieni incep sa foloseasca retelele sociale pentru a tine legatura sau o construi un dialog cu cei care/ pe care ii urmaresc. De altfel, anunturi importante pentru acest final de an au avut loc pe Facebook, cum ar fi schimbarea componentei Guvernului.

In ceea ce priveste evolutia retelelor sociale in Romania, Facebook a crescut putin anul acesta (pana la 7.400.000 de utilizatori) in timp ce Instagram aproape si-a dublat numarul de conturi deschise de romani. O scurta analiza a principalelor trenduri puteti gasi pe blogul manafu.ro.

Alaturi de diplomatie, care foloseste cu succes si in mod activ retelele sociale in comunicarea propriilor obiective, activitati si pozitionari, administratiile publice incep sa inteleaga faptul ca o comunicare eficienta in mediul online le poate ajuta sa atinga categorii de publicuri la care nu ajung prin intermediul canalele traditionale. Bineinteles ca nu orice informatie sau activitate de ordin public poate sa fie comunicata online si nici nu sustin faptul ca institutiile publice ar trebui sa inlocuiasca modul traditional de comunicare cu unul exclusive online. Ceea ce cred, insa, este ca mediul digital poate oferi complementaritate mesajelor transmise in mod traditional si poate facilita o mai buna informare a unui public obisnuit sa isi ia informatiile din mediul online. Acest lucru ar conferi mai multa transparenta activitatii institutionale si reprezinta cu siguranta un pas inainte in directia reformarii si modernizarii administratiei publice romanesti.

Va multumim pentru sprijinul vostru in 2014 si speram sa ramaneti alaturi de noi si in 2015. Ne puteti urmari fie pe blogul digitaldiplomacy.ro, fie pe unul dintre conturile noastre online: Twitter – @DigiDiploRo, Facebook – Digital Diplomacy Romania sau Google+ – Digital Diplomacy Romania.

Un An Nou cat mai bun si plin de proiecte frumoase!

You Might Also Like

Published by

Andreea Hanganu

Peste 6 ani de experienta in comunicare si relatii publice, organizare de evenimente si comunicare online. Timp de 4 ani am coordonat strategia de comunicare in social media pentru una dintre cele mai mari reprezentante diplomatice din Romania, Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *